Det blev visst ett litet blogguppehåll, men det får det bli när man är bebisförälder och sjukskriven. Ibland blir jag helt slut i huvudet och då blir såklart bloggen ett "icke-essentiellt" göromål som får vila en stund.
 
Drar även ner på aktiviteten i stallet, inte för att det har gått att träna ändå... isen är tillbaka. Vi fick en fin vecka med snö och sen blev det ishårt igen. Balk har återigen på sig bootsen eftersom han ömmar rejält - igen. En bekant till mig skämtade om att flytta till inlandet typ Jokkmokk, Arvidsjaur... för där har dom fortfarande riktiga vintrar.
 
Men åter till rubriken och hästkalendern: Dagens tema är "En bild på något du skulle vilja lära dig som hästmänniska/ryttare".
 
Och det finns såå mycket jag vill lära mig eller lära mig mer om! Hovar exempelvis. Jag kan inte alla termerna ännu och har inte full förståelse för mekanismen inuti hoven. Eftersom jag är flytande på engelska så kan jag ju fördjupa mig om jag vill/orkar, men tiden har inte riktigt funnits ännu. Jag vill lära mig mer om hur gräsets sockerhalt varierar under dygnet och året, jag vill lära mig mer om mineraler, om anatomi... you name it!
 
Men för att ta något mer konkret, målinriktat:
 
2016 vill jag lära mig att sitta ner i traven på Balk.
 
Detta innebär att både han och jag måste styrketräna. Jag insåg för något år sen vad jag gjort fel i alla år när jag bara skumpat runt och slitit mitt hår i förtvivlan över att jag inte kunnat sitta ner i traven på nästan nån häst. 
 
Det handlar INTE om avslappning. Det handlar om core-muskulatur! För att hänga med i traven så måste du vara "aktivt avslappnad" och för att kunna vara det måste du ha muskler. Och Balk måste ha muskler för att kunna bära oss båda mjukt och rytmiskt.
 
Vad vill DU lära dig :)?

1 kommentarer

Karoline

08 Dec 2015 23:17

Jag har insett exakt samma sak som du, måste träna upp mig för att kunna sitta ner i traven... å jag som hatar att träna mig själv, Hahaha!

Kommentera

Publiceras ej