Tillägg juli 2017:
Det här inlägget skrevs 2015 och handlar framförallt om PSSM1. Det har hänt massor med forskningen och ägarnas samlade erfarenheter - gå med i FB-grupperna för att hålla dig uppdaterad :)!
 
Balk har en genetisk sjukdom som heter PSSM. Det är en muskelsjukdom som alltså är ärftlig, och han har ärvt den av någon av sina föräldrar. En häst kan bära genen och aldrig visa några större symptom under förutsättningarna att den har rätt sorts livsstil, och det kan många nordsvenskar ha: de äter oftast endast grovfoder, går ofta på lösdrift eller åtminstone långa utevistelser i flock och motioneras.
 
Hos ardenner tros ungefär 90% av rasen bära på genen, något som av någon anledning inte verkar vara känt i Sverige. Det finns teorier om att det som förr kallades "måndagssjukan" (det vill säga att en häst som fått vila under helgen men ändå ätit kraftfoder fick korsförlamning eller andra kramper när den började jobba hårt igen på måndagen) egentligen var ett PSSM-anfall, och jag håller med om att det låter mycket troligt.
 
PSSM kan finnas i alla raser men är ett stort problem hos tinker och quarter där ett stort antal avelsdjur fått tas ur avel. Och det kan ju även vara ett liknande problem hos nordsvenskar, jag vet faktiskt inte om Balk är den första som testats men nu vet vi ju att genen finns!
 
PSSM står för Polysaccharide Storage Myopathy. Polysackarider är en grupp av kolhydrater där stärkelse, cellulosa (växters sätt att lagra kolhydrater) och glykogen (djurs sätt att lagra kolhydrater) ingår. Storage betyder lagring. Myopathy betyder muskelsjukdom. Så PSSM är en muskelsjukdom som har med lagringen av kolhydrater att göra.
 
Jag ska försöka förklara det så att vi alla (inklusive mig) förstår!
 
En muskel som rör sig behöver energi. Det får den i form av att den förbränner olika saker som går att förbränna, exempelvis fett eller enkla kolhydrater (glukos, fruktos = socker i vardagligt tal). 
 
Muskeln kan även lagra upp lite av den här energin i form av glykogen. Men en häst med PSSM lagrar mer än vad som är normalt, och om en PSSM-häst får i sig för mycket socker och stärkelse när den samtidigt står still så har den byggt upp ett jättelager med glykogen i musklerna. När musklerna sen ska sätta igång och arbeta så krampar dom ihop. 
 
Symptom på ett PSSM-anfall kan variera och vara olika starka, från en svag rörelsestörning till ett fullt korsförlamnings-anfall. Saker att se upp för är: 
Trött/ovillig att röra sig, vandrande hältor, rörelsestörningar, spänd magmuskulatur, darrningar i flankområdet (Balk hade spända magmuskler + darrningarna i tisdags!), smärta i olika muskelgrupper ex öm i ryggen och sadeltvångssymptom, stelhet, svettas ovanligt mycket, får hårda muskler speciellt vid baken, muskelförtviningar med mera.
 
Kort och gott: Om din häst inte verkar vara helt hundra muskulärt eller har konstiga hältor, och du kan inte riktigt komma på varför, snälla - skicka iväg ett test! 
 
Det är nämligen enkelt att testa sin häst för PSSM1 eftersom den orsakas en en gen som blivit kartlagd. Du rycker 30-40 hårstrån från man eller svans och det är viktigt att roten följer med. Du kan klippa av biten med roten på till ca 10-15cm så du får plats med allt i ett normalt kuvert. Sätt hårstråna i en zip-loc påse, skriv ut och fyll i följesedeln, betala med Paypal eller uppge kortuppgifter och posta till Animal Genetics. Om du har svårt för engelska så hör av dig, jag kan hjälpa!
 
Om din häst är positiv för PSSM1 eller om du misstänker PSSM2 (går bara att testa med muskelbiopsi men har samma symptom) så finns det ganska "enkla" åtgärder du kan göra:
 
1. Hästen måste få röra på sig regelbundet i ett anpassat tempo. Det vill säga, leta efter en bra lösdrift. Jag vet att dom inte växer på träd, men det är det bästa för din häst så det kanske kan vara värt att avstå från ett fin sadelkammare eller bra sällskap för att din häst ska få tillräckligt med egen motion. Däremot så är ridbanan viktig, eftersom du behöver kunna motionera hästen i ett lagomt tempo, helst varje dag. Om din häst står på box och i en liten hage så MÅSTE du motionera hästen dagligen, och börja i lugnt tempo. Den måste få möjlighet att bränna av överskottet på glykogen.
 
2. Kosten. Målet är att PSSM-hästens foderstat inte ska innehålla mer än 10% socker och stärkelse totalt. Det betyder att allt spannmål är uteslutet och att du även behöver vara försiktig med sockerinnehållet i gräs, lusern och vallpellets. Tillexempel så innehåller Salsa Naturell Grön och andra vallpellets (säljs ibland som lusern! se upp för vallpellets med srp på 160gr eller uppåt!) 220g socker enligt deras egen analys. Tyvärr håller dom på att göra om sin hemsida så jag kan inte längre länka till den, får se om dom lägger upp den igen. 
 
Det är supersvårt att hitta ett hö med nog låg sockerhalt just nu. Sommaren var fruktansvärd här uppe i norr. Balk äter nu ett hö med 12% socker, och det verkar gå bra. Han får ju tack och lov en begränsad giva och skulle nog inte må så bra på fri tillgång i år om vi ser till sockerintaget (däremot blir det som vi märkt farligt när han blir för hungrig och försöker andas i sig hö). Och går på en fenomenal lösdrift där de rör sig ordentligt. 
 
Halm kan även det vara lurigt. Fri tillgång på halm kan vara en dold sockerbomb om din häst gillar det. Så om du ska ge halm till en PSSM-häst, ta analys på det och anpassa givan!
 
Och givetvis, mineralerna. Men det är ett helt eget inlägg det så håll utkik ;). 
 
3. Olja eller ALCAR. Det finns studier som visat att det finns två sorts tillskott som kan hjälpa en PSSM-häst att må bättre. Den ena är att minst 10% av hästens totala energiintag ska bestå av olja. Jag tycker dock att det är dyrt och strider mot min filosofi om vad en häst är gjord för att äta (dvs cellulosarika växter!). Så Balk äter ALCAR, ett smeknamn för Acetyl-L-Karnitin. Det är en aminosyra som jag köper från myprotein.com och han får 1tsk/uppskattad 200kg kroppsvikt. Jag tycker att den har haft god effekt redan, han känns smidigare och gladare. Det ALCAR gör är att den hjälper musklerna att bränna av först glykogenet och sen faktiskt börja bränna fett också. Det är ett typiskt "body-builder"-tillskott för människor :).
 
4. Och slutligen, men kanske viktigast: Kunskap och emotionellt stöd. Det är skitjobbigt att ha en kroniskt sjuk häst. Men det finns bra grupper på sociala medier där du kan bolla och diskutera och gnälla med andra som äger PSSM-hästar. 
 
Bjuder på en bild på Balk på ett direkt skadligt bete för en PSSM-häst, såvida du inte orkar dra långa låg-intensiva motionspass varje dag. Vilket jag inte gjorde. Men jag visste inte bättre - nu vet jag.
 
 
 

6 kommentarer

Moa

14 Nov 2015 14:56

Vad fint sammanfattat och förnklat. Jag har såklart också läst på om sjukdommen men det var inte förän jag läste din text som alla pusselbitar föll på plats!

Helena

17 Nov 2015 21:56

Bra förklarat!

Mickis

17 Jul 2017 09:29

Vilket super bra inlägg! Hoppas det är okej att jag delar vidare... :)

Mickis

18 Jul 2017 07:23

Jätte bra inlägg :) Perfekt förklarat!
Hoppas det är okej att jag delar vidare :)

Anonym

20 Jul 2017 17:17

Hej Lina. Jag skulle vilja få kontakt med dig då jag har en islandshäst som stämmer in på det du skriver om pssm. Vill du maila mig på [email protected]
Mvh Camilla

Anonym

28 Jul 2017 09:14

Hej. Jag hittar inte pris på testet. Vad kostar det?

Svar: Sist jag gjorde det blev det ca 350 svenska kronor.
Lina

Kommentera

Publiceras ej