Igår var det dags igen, polarkylan hade äntligen gett med sig (det har varit -30 i en vecka, igen!) och Balk behövde röra sig lite.

Han var faktiskt inte jättesugen på att släppa upp mig, men efter ett "kom igen dååå" så parkerade han. Men han hade rätt, jag var inte helt närvarande mentalt och tog för hårt i tyglarna. Det som händer då i Balks mun är att hans svallkött (han har extremt mycket lös hud på lanerna) pressas mot tänderna och det gör ont och han börjar gapa. Blev totalt ca 5 minuter i skritt men något som kändes jätteroligt var att han kändes så smidig och mjuk! Det går alldelens utmärkt att "vila" sig i form ;).
 
Efter mun-fadäsen så hoppade jag av, tog av tränset och vi busade lösa istället. Han var jätteglad och på riktigt bushumör, följde efter mig även i trav och det har han inte brukat göra förut. Vi övade lite på tricket "puss" också och det var två glada och nöjda kompisar som gick tillbaka till stallet sen.

Dags att fixa till mitt hackamore dock och börja köra mer på det. Tills jag kan låta bil hans mun.

1 kommentarer

Linda

01 Feb 2016 19:29

Gick inte kommentera inlägget "matvägran" men att lösa upp pulvret i vatten och spruta direkt i munnen har varit det enda som funkat för mig ibland. Är dom kinkiga med smaker så är det hopplöst att dölja.
Vad är det han får? Nyfiken, har också haft PSSM häst, toligtvis har en nu också.

Svar: ALCAR och magnesium är det som är främst mot PSSMen, sen så är det även balanserade mikromineraler (koppar, zink, mangan). Idag fick jag faktiskt i honom med hjälp av taktiken "more is more", och gav en hel liter speedibeet och blandade med en del hö, verkar ha funkat. Men ja, jag funderar på att spruta i det om det här inte funkar i längden heller.
Lina

Kommentera

Publiceras ej